Menu

Jak dbać o plecy?

Luty 11, 2016 - Zdrowie i uroda
Jak dbać o plecy?

Problemy z kręgosłupem należą do najczęstszych przypadłości, które dotykają ludzi mających pracę siedzącą. Dotyczy to w równym stopniu urzędników, lekarzy, sekretarek, pracownic poczty, jak i prezesów firm.

Osoby te uskarżają się na bóle w rozmaitych stopniach nasilenia, umiejscowione w różnych miejscach. Czasami dolegliwości te mają postać rozlaną, a w bardziej zaawansowanych przypadkach w kręgosłupie może dojść do zmian zwyrodnieniowych, osłabienia mięśni i przewlekłych, przykrych schorzeń. Zatem jak dbać o plecy, by zapobiec chorobie?

 

Prawidłowa postawa przy biurku

Stanowi ona jeden z najważniejszych czynników zapobiegających problemom z kręgosłupem. Dlatego też pracując przed komputerem trzeba koniecznie zwracać uwagę, jak się siedzi. Należy usiąść na krześle w ten sposób, by plecy były wyprostowane i w całości przylegały do oparcia, głowa znajdowała się w jednej osi z kręgosłupem, a nadgarstki spoczywały na blacie biurka. Trzeba pamiętać, by nie pochylać głowy mocno do przodu i nie garbić się.

Zamiast krzesła można użyć specjalnej piłki gimnastycznej – siedzenie na niej zmobilizuje mięśnie kręgosłupa do pracy.

 

Ćwiczenia na plecy

Pracując w pozycji siedzącej oprócz zachowywania prawidłowej postawy trzeba także wzmacniać kręgosłup, stosując odpowiedni trening. Szczególnie rozważyć należy ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy, bowiem właśnie w tej części pleców najczęściej pojawiają się dolegliwości bólowe i zwyrodnienia. Pomocne mogą być także niektóre pozycje z jogi, jak na przykład kobra lub pies z głową w dół. Rozciągają one i wzmacniają dolną część pleców, a w połączeniu z innymi pozycjami mają doskonały wpływ na kondycję całego ciała. Najlepsze rezultaty, czyli wzmocnienie mięśni wokół kręgosłupa osiągnie się, jeśli treningi będą wykonywane regularnie. Nie trzeba od razu zaczynać forsownych, długich ćwiczeń – wystarczy wybrać jeden prosty zestaw i wykonywać go sumiennie dwa lub trzy razy w tygodniu. Warto jednak pamiętać, by rozpocząć od rozgrzewki. Zapobiegnie ona ewentualnym kontuzjom.

———–
Zdjęcie: gratisography.com
CC-License: CC0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close